Wednesday 15 September 2010

PUASA 2 IN 1

(klik untuk tumbesaran yang sihat dan kuat,
juga untuk kefahaman yang mantap)




Puasa dua dalam satu(2 IN 1 )bukanlah sesuatu yang asing dalam kalangan masyarakat kita. Ia biasanya berlaku dalam bulan syawal, lebih tepat lagi bagi mengerjakan puasa sunat 6 hari selepas menyambut Eidul fitri. Dikatakan 2 in 1 , sebab ada ( terutamanya perempuan) yang mengambil kesempatan dengan mengabungkan ganti puasa yang ditinggalkan di bulan Ramadhan( sebab haid dan macam-macam) dengan puasa sunat syawal. Kita ikuti pandangan beberapa ulama tentang hal ini. Seorang ilmuan hadis di Malaysia, Prof Madya Dr. Abdul Hayei Abdul Sukor , dalam bukunya ISLAM DAN MANUSIA, 1001 KEMUSYKILAN, m/s 282, telah memetik Fatwa Syeikh Atiyyah Saqar( seorang ulama dari al-Azhar), katanya, “ Harus bagi mereka yang menanggung qada puasa Ramadhan, berpuasa sunat 6 hari dalam bulan Syawal , tetapi niatnya hendaklah niat qada. Tetapi, jika diniatkan dan dilakukan secara berasingan maka nescaya itu yang lebih afdal……”

Walaubagaimanapun, beberapa orang ulama lain membantah fatwa ini. Alasannya ia bercanggah dengan sunnah Nabi dan athar Sahabat. Prof Dr Mahmud Zuhdi menegaskan ia bercanggah dengan hadis yang bermaksud “ Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan DIIKUTI puasa enam hari Syawal,seolah-olah dia berpuasa sepanjang tahun”(Hadis riwayat Muslim). Umum mengetahui, DIIKUTI membawa maksud berasingan dan bukannya digabungkan. Kata Prof Dr Mahmud Zuhdi lagi, ia ibarat seseorang yang ingin membayar hutang, namun dalam masa sama, duit itu ingin disedekahkan kepada orang memberi hutang kepadanya itu. Ustazah Nor Bahyah Mahmood turut membantah amalan menggabungkan puasa ini.

Kesimpulannya, eloklah dilaksanakan secara berasingan meskipun ada pendapat yang mengatakan ia boleh disatukan. Ambil jalan selamat di sebalik khilaf ulama. Selesaikan dahulu puasa ganti yang bertaraf wajib , kemudian barulah kita kejar puasa enam syawal yang bertaraf sunat. Segunung ibadat sunat tetap tidak mampu menandingi ibadat wajib. Jutaan solat sunat yang dilakukan tetap tidak bererti andainya solat fardhu tidak dilaksanakan. Segunung sedekah tiada maknanya andainya zakat diabaikan. Lagi cerita tentang 2 in 1. http://www.bicaradariaku.com/2010/05/2-in-1-dua-dalam-satu.html


2 comments :

  1. Salam
    baru dapat buat 2 hari dah keuzuran plak..insyallah ada masa lgi..

    ReplyDelete