Friday 18 February 2011

Potret Kanak-kanak

(anak saudara saya
yang berusia 15 bulan)


Memotret gambar kanak-kanak (bagi saya yang masih mentah dalam bidang fotografi) agaklah sukar. Puncanya ialah kerana sukar untuk diarahkan. Untuk kanak-kanak yang berusia 3 tahun ke atas mungkin agak mudah sebab mereka sudah boleh memahami arahan yang diberi. Tapi bagaimana pula untuk kanak-kanak or baby yang masih belum mampu berkata-kata dan sekali gus belum mampu memahami arahan yang kita berikan. Gambar di atas adalah anak saudara saya yang berusia 15 bulan. Saya terpaksa umpankan seekor kucing agar dia memandang ke arah kamera.

(langsung tak nak
memandang kamera)


Sesetengah mu’allim dalam fotografi mencadangkan agar menggunakan Eye Level Angle untuk memotretkan gambar kanak-kanak. Namun ,saya lebih gemarkan High Angle atau Sudut Pandangan Tinggi. Selain itu, ambil kira juga foreground dan backgroundnya, disamping Rules Of Third. Maaflah, saya tak nak berbicara panjang sebab saya terlalu mentah dalam dunia fotografi. Ini sekadar suka suki jer.(maaf jika telah menodai kesucian bahasa Melayu)


(lebih fokus kepada selipar
daripada memandang kamera)


(gambar amoi ni agak ok sikit,
tapi jadi tak bagus
sebab tergesa-gesa)




21 comments :

  1. Salam...

    Kalau pic kanak2 ni saya lebih suka tgk yg candid camtu...nice :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,

    memotret sekarang cukup mudah dan hasilnya pun ok...janji boleh menyimpan kenangan.

    ReplyDelete
  3. yang candid tengok kasut tu le best shameel..nampak real / natural..best2

    ReplyDelete
  4. cuba lagi (cakap dengan orang yang tak reti hal kamera.....)

    ReplyDelete
  5. shinju- saya setuju tu. dlm byk2 hal, yg candid lebih cantik sbb lebih real.

    ReplyDelete
  6. cikgu ahmad humairi - mmgbenar cikgu, skrg ni lebih mudah utk memotret sbb guna dslr or kamera digital pastu boleh edit dan save dlm komputer or lat top

    ReplyDelete
  7. amy- trima kasih sudi dtg, sy suka cubit pipi anak sedara sy ni.

    ReplyDelete
  8. Nuriz - trima kasih ats pandangan. benar tu, dlm byk2 hal gmbr candid lbih real dan cantik

    ReplyDelete
  9. bile tgk foto budak cute nie,teringat kat ank buah sis yg umo 1 tahun 2 bln...rindu pulak sbb lame x jmp..

    ReplyDelete
  10. ambil gambar candid pun cantik juga shameel, tak perlu diumpan2;)

    ReplyDelete
  11. up2saya - anak buh sahabat lebih muda dari anak buah saya. sbb anak buah saya dah 15 bulan(1 tahun 3 bulan)

    ReplyDelete
  12. afida- betul tu, candid lebih nampak real dan orikan,

    ReplyDelete
  13. Cik Yana - seronak kalo dapat usik2 budak kecikkan.

    ReplyDelete
  14. Belajar dari pengalaman dan akan menajdi pandai dari kegagalan pertama..insyallah dah nampak ok dan berhasil tu...try lagi..dont give up.

    ReplyDelete
  15. oklah tu...dari aku yg tak tahu apa2 ni...huhu...

    ReplyDelete