Monday 18 July 2011

Hukum Memakan Dan Berubat Dengan Cicak Gekko Geckko (Tokay)



Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16-18 Jun 2011 telah membincangkan mengenai Hukum Memakan Dan Berubat Dengan Cicak Gekko Geckko (Tokay) . Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:


1.Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah berpandangan bahawa para fuqaha’ telah mengklasifikasikan Cicak Gekko Geckko (Tokay) sebagai binatang yang haram dimakan kerana tergolong dalam kategori haiwan yang menjijikkan (khabis) dan mempunyai racun. Begitu juga dengan uruf masyarakat Islam di Malaysia yang tidak menjadikan binatang ini sebagai makanan yang biasa dimakan. Selain itu, sehingga kini tidak ada bukti saintifik dan ujian klinikal yang membuktikan bahawa Cicak Gekko Geckko (Tokay) mampu menjadi penawar atau mengubati penyakit-penyakit tertentu.


2.Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa hukum memakan Cicak Gekko Geckko (Tokay) adalah diharamkan oleh Islam. Manakala untuk tujuan perubatan, penggunaan Cicak Gekko Geckko (Tokay) diharuskan dengan syarat keberkesanannya dapat dibuktikan dari segi saintifik dan tiada alternatif ubat lain yang boleh digunakan bagi merawat penyakit berkaitan.


Sumber :E-FATWA

19 comments :

  1. salam..
    hari tu ada baca paper pasal ni..
    punyelah org berebut2 cari cicak ni sbb mahal kata mereka..ishh..sedangkan tgk pun dah geli mcm manalah diorg boleh makan utk tujuan perubatan kononnya..haihhh

    ReplyDelete
  2. Org ramai selalu teruja bila dgr ada penemuan jenis ubatan yg boleh merawat penyakit sehingga terlupa adakah ianya halal...harus...atau haram tuk digunakan..moga kita lebih berhati2...

    ReplyDelete
  3. kalau kite bela bolehkah Tok Guru?

    saya ada 2 ekor....

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Info bermanfaat... Sebab jujurnya sebelum ini saya tidak mengikuti isu ini... Terima Kasih cg.Shameel

    ReplyDelete
  5. bru tau

    tme kasih ats perkongsian ini incik shameer ^^,

    ReplyDelete
  6. Cicak yang badan warna warni yang besar tu ke shameel? oh jap nak google.. he he

    thanks for sharing this;)

    ReplyDelete
  7. cari ubat yang halal je
    dan memang betul belum ada kepastian si cicak ni ubat ajaib

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum,

    Kita masih punyai pilihan kann?

    ReplyDelete
  9. nurkass.
    org kita mudah percaya dgn berita2 tak berasas. kononya cicak ni dpt menyembuhkn HIV. Padahal ia belum pun disahkan oleh pakar2 perubatan

    ReplyDelete
  10. Eye_nee.
    Kalaulah terbukti keberkesannnya dan tiada lagi alternatif lain, akn dibenarkn penggunaannya. Tapi setakat ni keberkesannya hnyalah khabar angin dan masih trdapat cara lain utk merawat meskipun tidak menyembuhkan. Jadi, situasi belum darurat.

    ReplyDelete
  11. A.s.t.i.n.a .
    ade plak Tok Guru, hahaha. Kalau nak penjelasan lanjut kena tnya org yg arif dlm fiqh dan usul fiqh ni. Cuma, dlm islam kita tidak boleh redha meredhai perkara yg tak elok haram, maksiat dan syirik. Redha dengan maksiat adalah dikira maksiat juga. sy x nak ambil comtoh cicak tokay tapi nak ambik contoh lain yg lebih jelas. Menanam anggur hukumnya harus. ia halal dan dikira ibadat. tapi andainya menjual anggur itu kepada pembuat arak( kilang atau pengusaha) maka hukumnya haram.

    ReplyDelete
  12. ashrafi.
    Terima kasih shbat ats kunjungan. Streamyk wat hal skrg ni, jd sy jrg2 online.

    ReplyDelete
  13. NaeBlog.
    Cicak ni amat popular kt malaysia sejak tahun lepas lagi. Ramai yg menacari2 cicak ni sbb harganya mencecah pulukan ribu ringgit. jadi bila keluar fatwa ttg keharamannya, kita kena akur lagipun kemujarabatannya belum terbukti mengikut kajian perubatan.

    ReplyDelete
  14. Afida Anuar .
    Saya pn tak pernh tgk cicak ni. Tapi kalau tgk dlm gmabr tu, taklah besar pun

    ReplyDelete
  15. Titisan Hujan.
    moga sama2 kita perolehi manfaat.

    ReplyDelete
  16. tehr.
    saya setuju sekali dgn saudara. Itulh yg sebaik2nya.

    ReplyDelete
  17. ahmad humairi.
    Benar sekali cikgu. Kita masih punya pilihan, cuma org kita kadang2 malas utk memilih dan mudah percayakan khabar angin.

    ReplyDelete
  18. lepas ni tau dah tak bleh makan tokay..

    ReplyDelete