Saturday 2 July 2011

KEISTIMEWAAN BULAN REJAB




Bulan rejab. adalah bulan yang termasuk antara empat bulan yang dilarang berperang,selain Zulkaedah, Zulhijjah dan Muharram. BULAN REJAB juga merupakan antara bulan-bulan yang dinantikan oleh segelintir umat islam, termasuklah di Malaysia. Ia dianggap sebagai bulan yang penuh kesitimewaan dan keberkatan.

Sebenarnya, dalam berbicara persoalan keistimewaan bulan Rejab ini, kita tidak sewajarnya berbicara mengikut nafsu apatah lagi secara membuta tuli tanpa menilai kesahihan fakta. Dalam persoalan ini, Ibn Hajar al-Asqalani telah mengumpul hadis-hadis tentang kelebihan bulan Rejab dalam kitabnya yang berjudul Tabyyin al-ajab bima warada fi fadl rajab. Kata Ibn Hajar ” Tiada satupun hadis sahih yang diketemui, sama ada mengenai kelebihannya(kelebihan bulan rejab) dan fadilat puasa padanya. Menurut Dr Abdul Abdul Sukor, dalam bukunya Islam & Manusia, 1001 Kemusykilan, halaman 246: semuanya ( hadis tentang kelebihan bulan Rejab dan fadilat puasanya) adalah bertaraf daif atau palsu (Maudhu’). Sila lihat juga kuliah yang disampaikan oleh Maulana Asri Yusoff tentang kepalsuan hadis tentang bulan Rejab . Jadi, kesimpulannya, hukum berpuasa sunat pada bulan rejab sama sahaja dengan berpuasa pada bulan-bulan yang lain, seperti berpuasa pada hari isnin dan khamis.

Antara ciri-ciri hadis palsu(Maudhu’) ialah ganjaran pahala yang terlalu besar terhadap amalan-amalan yang dilakukan. Dan ciri-ciri ini jelas kelihatan pada hadis-hadis tentang fadhilat berpuasa sunat di bulan rejab. Lihat SINI untuk melihat ganjaran pahala yang dijanjikan itu. Lihat juga, kilp video tentang tanda-tanda hadis palsu(ganjaran pahala yang berlebihan yang tak tertanggung oleh amalan), yang disampaikan oleh Ustaz Zaharudin Abdul Rahman (UZAR)

Antara hadis yang paling popular yang dikaitkan dengan kelebihan bulan Rejab ialah “Rejab bulan Allah, Sya’aban bulanku (Nabi Muhammad SAW), Ramadan bulan umatku”.(Hadis ini dikatakan mun’kar. Malah sesetngah ulama mengangapnya sebagai hadis palsu(maudhu’) dan tiada nilai ilmiah yang boleh dipertanggungjawabkan pada hadis ini). Malah hadis ini dikatakan direka oleh Ibn Jahdam ialah `Ali bin `Abdillah bin Jahdam al-Zahid. Dia juga dituduh membuat hadith palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-`Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173,Beirut: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah).

Seperkara lagi , ialah tentang peristiwa Israk dan Mikraj yang dikatakan berlaku pada 27 Rejab. Saya masih ingat kuliah agama yang disampaikan oleh Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat, beberapa tahun yang lepas di Dewan Zulkifli Muhammad Kota Bharu Kelantan. Kata Tuan Guru Nik Aziz, sebenanrya ulama khilaf 9berbeza pendapat) tentang tarikh sebenar peristiwa Israk dan Mikraj. Beberapa pendapat ulama telah dinyatakan oleh Tuan Guru Nik Aziz, dan yang pasti tarikh 27 Rejab bukanlah tetap dan tepat sebagaimana tetap dan tepatnya tiga, sebagai jawapan kepada satu tambah dua (1+2=3).

Seorang ulama yang terkenal, iaitu Imam Ibn Kathir dalam kitabnya al-Bidayah wa al-Nihayah telah menjelaskan secara terperinci pendapat ulama-ulama tentang tarikh persitiwa Israk dan Mikraj. Kata Imam Ibn Kathir “ Ahli sejarah tidak sepakat menyebutkan tahun berlakunya kejadian itu. Ada sumber menyatakan, ia berlaku berpuluh tahun selepas kebangkitan baginda menjadi Nabi, atau tiga tahun sebelum Hijrah.”

Dr Abdul Hayie Sukor juga dalam buku yang sama telah memetik pandangan Dr. Yusuf al-Qradawi tentang tarikh peristiwa Israk dan Mikraj. Dr. Yusuf al-Qaradawi ketika ditanya tentang tarikh Israk dan Mikraj, mengatakan Imam Nawawi yang berpendapat sebegitu dalam Fatwanya . Dan sememangnya Imam Nawawi merupakan seoramg tokoh yang diterima pendapatnya. Lihat juga kuliah MAZA , untuk memantapkan kefahaman tentang Israk dan Mikraj.

Mudah-mudahan entry ringkas saya ini mampu merungkaikan salah faham terhadap bulan rejab. Andainya, sahabat tidak bersetuju dengan entry ini, itu hak sahabat dan saya hormati. Cuma, ingin saya tegaskan, dalam hal ini saya hanya melanjutkan bicara para tokoh-tokoh ulama yang sememangnya berwibawa, iaitu Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Dr Abdul Hayie Abdul Sukor, Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, Dr Asri Zainul Abidin dan Maulana Asri Yusoff.



6 comments :

  1. Alhamdulillah..thanks shameel for the sharing, saya pun ada terbaca juga pasal bulan rejab, kelebihan dan keistimewaan dia. Tapi seperti yang shameel nyatakan tu la... lebih kepada hadith maudu'.... amalan yang dilakukan sedikit, tapi ganjarannya amat besar...

    apa pun, bagi saya apa yang baik tu, tak salah kalau kita amalkan. InsyaAllah, jika dilakukan dengan ikhlas kerana Allah, pasti Allah akan memberi ganjaran pahala.

    ReplyDelete
  2. Afida.
    Tentang ganjaran pahala kita serahkan kepada Allah, Apa yg pasti amal yg ikhlas ( syarat ibadat agar diterima ialah datanngya dari Allah dan ikhlas)pasti dpt ganjaran pahala. kita beribadat seikhlasnya sambil mengharapkan pahala dan kemapunan-Nya.

    ReplyDelete
  3. rejab berlalu tanpa berbuat apa2....lalainyer aku...huhuh

    ReplyDelete
  4. Assaalamualikum Shameel...
    terimaksih..kak ida selalu dapat info yang bagus dari Shameel..yang pastinya Bulan Rejab Syaaban dan Ramadhan adalah bulan2 yang istimewa buat umat Islam...mudah2an kita dapat mmepertingkatkan amalan kita dibulan2 mulia ini.

    ReplyDelete
  5. yang baik kita buat.. ikhlas..untuk dapat edha Allah.. insyaallah..

    ReplyDelete
  6. apa yang aku sedar
    orang tua2 memang teruja bila datang bulan rejab

    ReplyDelete