Monday 19 March 2012

KECOH BILA BENDERA UMNO KENA BAKAR.



Umpama taufan yang melanda dan persis Tsunami yang menghentam, begitulah keributan yang tercipta apabila bendera umno dibakar.

Sejujurnya, perbuatan ini merupakan perbuatan yang jahat dan khianat. Jadi perbuatan sebegini tidak boleh dipuji dan wajar dikeji.

Walaupun begitu, perbuatan membakar bendera umno(termasuklah membakar bendera mana-mana parti politik) hanyalah kesalahan yang kecil dan tidak perlu diperbesarkan. Amat memalukan apabila perkara yang seremeh ini pun nak melibatkan pihak polis. Tak usahlah nak bebankan polis untuk menyiasat kes-kes yang remeh temeh ini. Sudah terlampau cukup dan amat memadai jika kes sebegini hanya diselesaikan oleh ketua kampung, tok imam, tok bilal, tok mudin dan tok bidan.

Hari ini tugas polis terlalu banyak dan kes jenayah juga semakin berlambak. Daripada menyibuk menyiasat kes bendera umno kena bakar, lebih baik pihak polis lebihkan tumpuan untuk menyiasat kes manusia yang dibakar.

Dan, harap-harap tidak ada nanti mana-mana menteri yang sakit jiwa atau rosak mental yang mengarah atau menetapkan agar setiap bendera umno perlu dijaga oleh seorang anggota polis.

Sebenarnya aku musykil dengan senario di Malaysia hari ini. Apa tidaknya, bendera umno ni lebih berharga daripada nyawa manusia. Sebelum ni rumah Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Johor diserang dan dan dua buah keretanya terbakar, tapi tak pulak kecoh. Begitu juga dengan peristiwa cubaan membakar rumah Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu, tak pula bising. Tapi bila bendera umno kena bakar, kecoh satu Malaya.


Gila sungguh negaraku ini.

2 comments :

  1. hahahahahahahahaha..nak gelak dulu...terbakar sikitttt cam tu je buat report polis...alahaiii...makin hari makin kelakar tgk AHLI2 parti dacing ni....

    ReplyDelete
  2. Eye_nee.
    ahli parti dacing ni manja sangat. hahaha. diorg bakar rumah org takpe pulak.

    ReplyDelete