Monday 29 April 2013

PRU13: Adik Beradik Berlainan Parti Mewarnai Politik Negara.


Selain persaingan yang sengit antara BN dan PR, PRU13 juga agak menarik kerana terdapat beberapa individu yang mempunyai pertalian darah yang amat rapat,iaitu sebagai adik beradik yang mewakili parti yang berlainan.

Tan Sri Shahrir Samad , bekas menteri dan calon ahli parlimen UMNO/BN. Namun, adiknya pula Ir Khalid Samad adalah adalah seorang pemimpin PAS. Selain menjawat jawatan sebagai Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, beliau juga merupakan salah seorang AJK PAS Pusat dan bekas Ahli Parlimen Shah Alam.

Datuk Sahlan Ismail Nasution, adalah Setiausaha Politik( Setpol) kepada Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib. Untuk PRU13 ini beliau akan bertanding di Parlimen Pokok Sena sebagai calon parlimen UMNO/BN dan akan berhadapan dengan Dato’ Mahfuz Omar,iaitu Naib Presiden PAS. Tapi berlainan pula dengan adiknya, Dato’ Saifuddin Nasution yang merupakan Setiausaha Agung PKR yang akan bertanding di Parlimen Kulim-Bandar Baharu. T

Tan Sri Abdul Kadir Syeikh Fadzir kini dikenali sebagai aktivis pembangkang walaupun tidak akan bertanding dalam PRU13. Namun adiknya, Dato’ Abdul Aziz Syeikh Fadzir adalah calon ahli parlimen UMNO/BN di Parlimen Kulim-Bandar Baharu dan bakal berhadapan dengan Dato’ Saifuddin Nasution. 

Rasanya PRU13 akan lebih menarik andainya mereka yang mempunyai hubungan darah ini bertarung di gelanggang yang sama dengan menyarung jersi yang berbeza. Contohnya, Tan Sri Shahrir Samad, mewakili BN berhadapan dengan adiknya Ir Khalid Samad yang mewakili PAS di Parlimen Shah Alam atau kubu kuat Tan Sri Shahrir di Johor Bharu. Ataupun, Datuk Sahlan Ismail Nasution yang mewakili BN berhadapan dengan adiknya , Dato’ Saifuddin Nasution yang mewakili PKR di Parlimen Kulim-Bandar Baharu.

2 comments :

  1. Selamt mengundi, pilihan yang bijak untuk kesetabilan negara, indah dimata dunia!

    ReplyDelete
  2. masing2 punya pandangan dan pendirian
    moga2 hubungan kekeluargaan tetap kukuh

    ReplyDelete