Friday 12 April 2013

SEJARAH PEMINDAHAN ORGAN DI MALAYSIA



Pemindahan organ pertama di Malaysia ialah pada 15.12.1975, apabila Hospital Besar Kuala Lumpur(HBKL) berjaya memindahkan buah pinggang Augustus Sittin kepada abangnya Martin Rinyeb yang mengalami kerosakkan buah pinggang.

Pemindahan jantung pertama di Malaysia pula ialah pada 18.12.1997. Ia diketuai oleh Dato’ Dr Yahya Awang terhadap Sathurugnam Ramakrisnan di Institut Jantung Negara (IJN)

INFO TAMBAHAN

Permintaan untuk pemindahan buah pinggang dan lain-lain organ terlalu tinggi di Malaysia. Setakat ini terdapat 16,479 orang pesakit yang sedang menunggu pemindahan organ. Masalah utama ialah Malaysia kekurangan penderma organ. Mengikut nisbah bilangan penderma organ di Malaysia ialah 7 orang daripada sejuta rakyat Malaysias( 7: 1000000.00) Paling berbekas di hati, ayah saya meninggal dunia pada tahun lepas( 25.Mac.2012), adalah kerana kegagalan buah pinggang.

4 comments :

  1. Memang jumlah penderma masih terlalu sedikit di Malaysia tapi rasanya masih belum sampai ' terpaksa' membeli organ itu dari penjual pasaran gelap. Apa yang perlu ialah mendidik masyarakat bagaimana menghargai organ sihat yang masih kita punya. Mendermakannya ?? Salah satu bentuk amal yang perlu kita fikirkan.

    ReplyDelete
  2. Lynn Munir.
    Benar tu Lyyn, kita semua perlu menghargai organ yg sihat yg masih lagi kita miliki. Pendermaan organ amatlah mulia dan ia dibenarkn oleh mana2 agama terutamanya agama islam.

    ReplyDelete
  3. kena byk kempen2 utk menderma organ.......

    ReplyDelete
  4. Sekurang2nya ada pakar yg boleh melakukannya cumberkempen lebih sikit untu pendermaan organ...

    ReplyDelete