Saturday 17 July 2010

GUA TEMPURUNG PERAK



Gua Tempurung, yang merentasi 1.3 km dipercayai telah dihuni oleh manusia seawal 8000SM. Gua ini juga pernah menjadi tempat persembunyian komunis sekitar tahun 1950-1960. Gua ini terletak di kawasan Gopeng, 24 km ke selatan Ipoh. Saya ke Gua Tempurung pada tahun lepas, 10.11.2009.
Dahulu, saya hampir-hampir ke Gua Niah( Gua yang terbesar di Malaysia dan di dunia), tapi terpaksa membatalkan niat sebab kawan-kawan kepenatan setelah seharian di Brunei Darussalam dan bandar Miri Sarawak. ketika di Sabah dulu,walaupun hampir enam tahun, saya tidak sempat menjejak kaki ke Gua Madai di Lahad Datu dan Gua Gomantong, Kinabatangan Sandakan (kedua-dua Gua ini terkenal kerana aktiviti memugut sarang burung). Cuma pernah ke Gua Batu Tulug, sebuah Gua yang menempatkan keranda-keranda lama di Kinabatangan.Lihat sini http://bicaradariaku.blogspot.com/2010/04/kerandacoffin.html




Gua ini dikatakan mempunyai gua batu kapur semulajadi terbesar di Semenanjung Malaysia( ada juga pihak yang mendakwa ia adalah gua kedua yang terbesar di Malaysia). Ia terletak di kawasan Gopeng, 24 km ke selatan Ipoh.



Gua ini membentuk lima bucu (dome) yang siling atasnya berbentuk tempurung kelapa, dengan setiap bucu mempunyai pelbagai bentuk stalagmit dan stalaktit. Bucu ini juga berbeza antara satu yang lain tergantung kepada suhu, paras air dan kandungan batu kapur dan marmar.



Seterusnya biarlah gambar-gambar yang saya
rakamkan ini menceritakan segala-galanya.






















35 comments :

  1. salam,
    nampaknya gua tu dijaga dengan baik sekali. pasti seronok dapat jelajah tempat begini... saya belum kesampaian nak ke gua Mulu (miri).

    p/s: tak sangka, saudara ni biasa di Sarawak. saya org Sarawak (melanau mualaf).

    ReplyDelete
  2. macam seronok....sudah berpuluh tahun tinggal di perak tpi belum berpeluang masuk dlm gua...

    ReplyDelete
  3. mcm best ja gua nie... klu da peluang, nk gk p tgk gua nie..

    ReplyDelete
  4. Salam shameel..

    wahh dah masuk gua tempurung!..fida tak pernah sampai lagi sini..lalu je kut..

    ReplyDelete
  5. al-basri= sememangnya gua ni dijaga dgn baik. Ada bayaran utk xpdc di dlmnya. lagi mahal lagi mencabar. aritu ada member yg kehilangan jam tgn dan rosak kamera sbb trpksa meredah arus yg agak deras dlm gua.

    ttg sarawak tu sy dulu slalu juga ke lawas, limbang dan miri. dlu sy kerja kt sabah, jd bla cuti sy ronda2 sabah N bahagian sarawak yg berdekatan sabah. Ke kuching baru dua kali saya sampai.

    ReplyDelete
  6. si jari telunjuk= mmg seronak masuk gua. hehehe. Awk org perak ke asalnya.

    ReplyDelete
  7. farisazmi= gua ni mmg best. ada masa dtglh, pasti menyeronakkan.

    ReplyDelete
  8. Afida= gua ni dkt jer dri ipoh. ada masa bagus dtg, agak mencabar tapi menyeronakkan.

    ReplyDelete
  9. dedot= Terima kasih atas kunjungan dan komentar

    ReplyDelete
  10. HAHA,Ked pernah pergi sini.
    best gila~ sejuk lalu dalam air..
    tak main ah juga tangga :D

    wujud lagikah lelaki baik kat dunia ni

    ReplyDelete
  11. ked= mmg best. sy pun lalu dlm air. lps habis semua baru snao gambr ikut tangga. Pegawai sana larang bwa kamera kalo lalu ikut air, takut rosak. mmg sejuk airnya.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. memang best pengalaman masuk gua nie.. penah sekali masuk kat taman negara.. kalo tak silap la.. gelap gle.. sampai langgar dindin.. hahha.. bagus info nie..

    ReplyDelete
  14. cha'on= Bestkan masuk gua. entah bilalah sy dpt masuk gua niah

    ReplyDelete
  15. bestnyer masuk gua!
    tp kn kat saner kn ader kelawar tak?

    ReplyDelete
  16. syahira= Kt gua tempurung takde kelawar tyme sy gi. Tapi rasanya mesti ada, sbb gua kn habitat kelawar.

    ReplyDelete
  17. bestnye dapat jenjalan tempat2 camni..mau pi la satu hari nnty ngee

    ReplyDelete
  18. alhmdulillah dah bpeluang smpi sana.. cuma tak smpi hujung gua saja~

    ReplyDelete
  19. Ershad= kalau lihat dari luar, ia kelihatan spt tempurung.

    ReplyDelete
  20. ieQa sWetluve= Bagus tu, kenali Malaysia.hehehe.

    ReplyDelete
  21. Macy= prnh sampai rupanya. Nape x sampai hujung. takut yer.

    ReplyDelete
  22. Salam....

    Teringin nk pegi, walaupun dah 4 tahun dok perak tp tak pernah sampai lg. Kat dlm tu macam gua kelam la kat perlis tp kat perlis ada air terjun di penghujungnya

    ReplyDelete
  23. Salam..

    Indahnye ciptaan ALLAH.rase macam penah g sana..haishh,tak igtlah..:)

    ReplyDelete
  24. Gua Tempurung, ishhh dekat benor dengan tempat lahir ayah teman, sebidang tanah pusaka berhampiran masih ada. Sayang belum pernah visit ke sana.

    ReplyDelete
  25. belum pernah masuk manamana gua.aa.sob.

    ReplyDelete
  26. iza= Kat perak dulu keja ke study. Gua kelam kt perlis tu destinasi pelancongan popular juga, tapi sy pn x prnh sampai kt gua kelam, tringin juga nk ke sana nnt.

    ReplyDelete
  27. Arry Jasmy= Keindahan ciptaan Allah mengambarkan kehebatan Allah. Alam adalah karya atau hasil kerja Allah Yang Maha Berkuasa. Tahniah sbb prnha dtg ke Gua Tempurung.

    ReplyDelete
  28. hanscatering= asal org perak ke. wah hebat sbb ada tanah fkt cni. Boleh dimajukan tu.

    akufobia= cubalah masuk dlm gua, best jugak.

    ReplyDelete
  29. Kami di Leech Miracle,
    dengan kerjasama PUSMAL Universiti Malaya
    menjemput anda menjadi salah seorang daripada kami.
    Layari : www.leechmiracle.com

    ReplyDelete
  30. Gua Tempura perks trip is good, know all about it

    ReplyDelete
  31. I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well.
    Singapore Car Rental

    ReplyDelete
  32. I am sufficed finally to read this post as I found that still there are some writers who want to bring the valuable posts over the web. I am here to keep encouraging you keep these posts coming


    hotels booking Paris

    ReplyDelete