Sunday 3 February 2013

Kos Menunaikan Haji Bagi Tahun 2013 Dikekalkan Seperti Tahun Sebelumnya.


Kos untuk menunaikan haji tahun ini masih dikekalkan pada kadar RM9,980 seorang bagi Jemaah kali pertama. Kerajaan dan Lembaga Tabung Haji bersetuju mengekalkan kadar tambang sedia ada meskipun berlakunya peningkatan kos seperti kos penginapan, makanan dan pengangkutan. Jemaah haji negara ini hanya perlu membayar RM9,980 dan kos selebihnya akan ditanggung oleh Tabung Haji. 

Untuk makluman, tahun lalu(2012) sahaja, Tabung Haji membelanjakan RM150 juta untuk menampung subsidi kira-kira 28,000 jemaah. 

INFO TAMBAHAN: 
Daftar Haji dengan Lembaga Tabung Haji adalah langkah penting yang perlu dilakukan oleh setiap individu muslim di Malaysia yang ingin menunaikan ibadat haji. Untuk mendaftar, seseorang mestilah mempunyai jumlah simpanan sekurang-kurangnya RM1,300( sila betulkan andainya saya silap). 

Kepada yang berkemampuan usahlah berlengah-lengah untuk mendaftar, ini kerana seorang kenalan saya yang mendaftar pada bulan Julai tahun 2012, dibenarkan mengerjakan ibadat haji (tahun peruntukan)pada tahun 2051. Walaupun dibenarkan membuat rayuan untuk mempercepatkan perlaksanaan ibadat haji namun, ia tetap memakan masa dan paling penting ia menghakis tenaga. Maklumlah pada umur 70-an, kita tak segagah dan seperkasa seseorang individu berusia lewat 20-an atau awal 30-an. 

Sesungguhnya memperoleh kuota adalah termasuk dalam bab istito’ah(kemampuan) yang merupakan salah satu syarat wajib haji.

1 comment :

  1. Kira masih murah lah juga kos nak pergi Haji kan.. rm1300 dah boleh daftar erk Cikgu?? baru tau...insyaAllah boleh daftar awal nti..:)

    ReplyDelete